Klachtenprocedure

Klachtenprocedure


Naast een behandelovereenkomst, maakt Carola in principe met haar cliënt afspraken over de te volgen behandelwijze. Ze doet uiteraard haar uiterste best om uw behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen. Toch kan het gebeuren dat een verschil van mening ontstaat over beslissingen die genomen worden of over de manier waarop Carola met u omgaat. U heeft dan de mogelijkheden om een klacht in te dienen.


De Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) vereist dat elke zelfstandig werkende zorgverlener (individueel of via een beroepsorganisatie) de cliënt een laagdrempelige klachtbehandeling aanbiedt door middel van een onafhankelijk werkende klachtenfunctionaris of klachtenbemiddelaar. Daarnaast dient de zorgverlener aangesloten te zijn bij een erkende geschilleninstantie. 

Voor eventuele klachten over de behandeling kan de cliënt zich via beroepsvereniging Landelijke Vereniging Natuurgeneeskundig Therapeuten (LVNT) wenden tot de onafhankelijke klachtenfunctionaris van de Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (S.C.A.G.). Indien de klacht niet naar tevredenheid wordt behandeld, kan de cliënt zich daarna wensen tot de Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg (GCG). In de klachtenfolder van S.C.A.G. staat meer informatie.

 

De cliënt kan zich voor cliëntenparticipatie aansluiten bij cliënten/patiëntenorganisatie Zorgbelang.


Als er tijdens een behandeling iets is gebeurd of er wordt iets gezegd waar u het niet mee eens bent, dient u dit altijd eerst te bespreken met Carola.


Als praten niet (meer) lukt, kunt u een klacht indienen. Hiervoor kunt u zich richten tot beroepsvereniging Landelijke Vereniging Natuurgeneeskundig Therapeuten (LVNT).


De klachtenprocedure is kosteloos.


Indien ondanks bemiddeling door de klachtenfunctionaris geen oplossing is bereikt tussen klager en de complementaire zorgprofessional, dan zal de klachtenfunctionaris klager wijzen op de mogelijkheid om het geschil, na verdere afhandeling door de zorgprofessional, voor te leggen aan de Geschilleninstantie Complementaire Gezondheidszorg (GCG)

 

Op de website www.landelijkmeldpuntzorg.nl kunt u een stappenplan vinden om te kijken hoe en waar en hoe u het best een klacht kunt indien.


Share by: