Klachtenprocedure

Klachtenprocedure – Hoe we samen naar oplossingen zoeken


Hallo, ik Carola, doe altijd mijn uiterste best om jouw behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen dat er een verschil van mening ontstaat over de behandeling of over hoe ik met jou omga. In dat geval is het belangrijk dat we samen tot een oplossing komen.


Volgens de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) is elke zorgverlener verplicht om een laagdrempelige klachtenprocedure aan te bieden. Daarom ben ik aangesloten bij de Landelijke Vereniging Natuurgeneeskundig Therapeuten (LVNT) en werk ik samen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van de Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (S.C.A.G.). Zij kunnen bemiddelen als er een klacht is. Mocht het zo zijn dat we er samen niet uitkomen, dan kun je je wenden tot de Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg (GCG).


Voordat je een officiële klacht indient, vraag ik je vriendelijk om eerst rechtstreeks contact met mij op te nemen. Samen kunnen we vaak snel duidelijkheid krijgen en tot een oplossing komen. Als we er niet uitkomen, dan staat de klachtenprocedure voor je klaar en is deze helemaal kosteloos.


Hoe werkt het?

  1. Bespreek eerst je klacht met mij. Dit is vaak de snelste manier om een oplossing te vinden.
  2. Als het probleem blijft bestaan, kun je de onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen via de LVNT en S.C.A.G.
  3. Als de bemiddeling geen oplossing biedt, kun je het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg (GCG).


Meer informatie over de klachtenprocedure vind je op de website van het Landelijk Meldpunt Zorg. Je kunt daar ook een handig stappenplan vinden om te zien hoe je het beste een klacht kunt indienen.

Share by: